INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jan Kazanowski h. Grzymała  

 
 
I poł. XVI w. - 1591
Biogram został opublikowany w latach 1966-1967 w XII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kazanowski Jan h. Grzymała (1. poł. XVI w. – 1591), działacz ariański, sędzia ziemski łukowski. Był synem dworzanina królewskiego, a potem sędziego ziemskiego łukowskiego, Bartłomieja (zmarłego po 1538), i Katarzyny, córki Jana Markuszowskiego. O studiach K-ego nic nie wiadomo, musiał być jednak dość wykształcony, jeśli spośród 4 braci jego właśnie przeznaczono na proboszcza uposażonej przez ojca prepozytury w Radzyniu (święceń nie posiadał). Kazanowscy dzierżyli dużą część posiadłości dziedzicznych i królewskich w obszernej parafii Radzyń (Kozirynek), a sam K. posiadał miasteczko Budzyń, będące faktycznie cząstką Radzynia, którego większość należała do króla, oraz wieś Żabików. Mimo że jego ojciec stracił niektóre posiadłości w sporach z rewindykującą królewszczyzny Boną, uchodził K. za zamożnego szlachcica.

K. jest chyba identyczny z przebywającym na Rusi Kazanowskim, który w r. 1557 pozostawał w kontakcie z kalwinami małopolskimi (zwłaszcza A. Witrelinem). Ok. pierwszej połowy lat sześćdziesiątych odebrał on katolikom 2 kościoły radzyńskie. Nie jest jasne, czy kościół parafialny został tylko zdewastowany, czy też zamieniony na zbór, w każdym razie K. przebywał w r. 1570 nadal w Radzyniu, popierając ruch różnowierczy. W r. 1583 kościół parafialny został po sporach i procesach odebrany przez katolików, ale różnowiercy trzymali się jeszcze do przełomu XVI i XVII w. w starym drewnianym kościele Św. Trójcy. Wg tradycji miejscowej, zbór ariański istniał również we dworze żabikowskim. W latach sześćdziesiątych wybił się K. na jednego z pierwszych i ważniejszych polskich działaczy antytrynitarskich, choć nie był stałym uczestnikiem synodów małopolskich. Już na przełomie 1562 i 1563 r. brał udział w odbywającej się na marginesie sejmu piotrkowskiego dyspucie, stając po stronie arianizującego Grzegorza Pawła z Brzezin. Po stronie antytrynitarskiej większości stał także na synodzie w podlaskich Mordach w czerwcu 1563 r.

Zapewne niedługo potem napisał K. swe jedyne, znane szerzej literaturze naukowej, dziełko, wydrukowane w r. 1564, a przechowywane w Bibliotece Kórnickiej: Na upominanie Jana Kalwina do braciej polskiej… ślachcica polskiego krótka odpowiedź. Jest to składająca się z dwóch części, popularnie napisana obrona antytrynitarskiej krytyki Grzegorza Pawła z „Tabula de Trinitate”, urozmaicona dość ostrymi wypadami przeciw Kalwinowi. Na upominanie… zawiera też samodzielne poglądy K-ego: pełen niekonsekwencji dyteizm («A chociaż dwu Bogów być nie wierzymy, wszakoż za Janowem świadectwem musiem wyznawać być inszego Boga Ojca…, a inszego Boga-Słowo»), podkreślanie zupełnej zależności Chrystusa od Boga Ojca («Syn Boży wszytko ma od Ojca swego») czy podważanie wiarogodności Symbolu Nicejskiego. Wybitniejszym zapewne dziełem K-ego była łacińska wersja odpowiedzi Kalwinowi, wydrukowana przed 14 IX 1564 Contra Calvini admonitionem…, którą Mikołaj Czarny Radziwiłł przesłał do Szwajcarii i która wywołała duży oddźwięk w Europie zachodniej. Tę, zachowaną może w jakiejś bibliotece zagranicznej, książkę można identyfikować ze znaną bibliografom z tytułu Liber contra trinitarios. Argumentację teologiczną K-ego wysoko oceniali A. Modrzewski i S. Borkowski.

W marcu 1565 r. uczestniczył K. po stronie arian w rozłamowym synodzie piotrkowskim i zastąpił chorego pisarza protokołującego z ich strony dyskusję. Wydrukował na jej podstawie podobno Elucidationes in Colloquium Petricoviae 1565 habitum lub też nawet anonimową Disputatio seu colloquium cum trinitariis. W r. 1567 brał udział w ariańskim synodzie w (Starym) Skrzynnie, a w r. 1569 w Bełżycach, będąc w obu wypadkach jednym z najgorliwszych obrońców bóstwa Chrystusa. W podobnym charakterze wystąpił może na synodzie unitarian w Lublinie w r. 1579. Na synodzie różnych odłamów różnowierstwa jesienią 1580 r. w Lubartowie (Lewartowie) stał obok S. Farnowskiego na czele dyteistów, dyskutując pomyślnie z kalwinami. W latach siedemdziesiątych był (jako patron, a zarazem minister) wraz z P. Kaszowskim głównym przywódcą resztek dyteistów w Lubelskiem i na przyległych terenach Rusi. Bronił ich przed złączeniem się z unitarianami, a od dyteistów sądeckich różnił się odrzucaniem anabaptyzmu. Obcy radykalizmowi społecznemu i teologicznemu, stał się chyba w ostatnich latach życia znów kalwinem i w duchu tego wyznania ogłosił nie później niż w r. 1589 antykatolicki łaciński utwór poetycki De apostasia Ecclesiae et operibus Antichristi.

K. miał wielki mir wśród szlachty lubelskiej, która w r. 1576 wybrała go na kasztelana zawichojskiego (wyboru nie potwierdzono). W okresach elekcji był zapewne wrogiem Habsburgów. W r. 1579 występuje jako podsędek ziemski łukowski, a w 1589 jako sędzia ziemski łukowski został wybrany z sejmu komisarzem do korektury praw. Zmarł w r. 1591 i został prawdopodobnie pochowany w kościele Św. Trójcy w Radzyniu. Godność sędziego przejął po nim jego brat i współwyznawca Paweł (zm. 1596). K. był żonaty z Dorotą Jacimierską i pozostawił syna Jana, kalwina i rokoszanina z r. 1606.

 

Estreicher; Enc. Org.; Podr. Enc. Kośc.; Siarczyński, Obraz wieku panowania Zygmunta III, t. I; Wallace R., Antitrinitarian Biography, London 1850 II; Boniecki; Dworzaczek, Genealogia; Niesiecki; Paprocki; Uruski; – Borkowski S. Dunin, Die Gruppierung der Antitrinitarier des XVI Jahrhunderts, Bonn 1932 s. 494, 516–7 (nadb. ze „Scholastik” VII z. 4); Górski K., Grzegorz Paweł z Brzezin, Kr. 1929; tenże, Studia nad dziejami polskiej literatury antytrynitarskiej, Kr. 1949; Grabowski T., Literatura ariańska w Polsce 1560–1660, Kr. 1908 s. 42–3; Kormanowa Z., Bracia polscy 1560–1570, W. 1929 s. 72, 79 i in.; Maciejowski, Piśmiennictwo pol., dod. s. 401; M[erczyng] H., Zbory i senatorowie protestanccy w dawnej Rzeczypospolitej, W. 1904 s. 57; „Reform. w Pol.” R. 1–8: 1921–36; Szczucki L., Marcin Czechowic, W. 1964; – Archiv für Reformationsgeschichte, 1926 XXIII; [Bartsch F.], Andreae Volani… Orationi… responsio, Kr. 1589 f. O3–O4; Bock, Historia antitrinitariorum, I; Briefwechsel der Schweitzer mit den Polen, Wyd. T. Wotschke, Lipsk 1908; Eder G., Evangelische Inquisition…, Ingolstadt 1580 I f. 78 v.; Eisengrin M., Auszlegung der Sonntäglichen auch etlich anderer Festevangelien…, Ingolstadt 1583 s. 324; Matricularum summ., IV; Modrevius Fricius A., Sylvae, W. 1960; [Niemojewski J.], O jedności Boskiej… Odpowiedź kościoła jenewskiego… o skrypcie Jana K-ego i inych, [b. m.] 1566; Script. Rer. Pol., XI 113, XXII; Simler J., De aeterno Dei filio, Tiguri 1570 f. 1, 197–203; [Węgierski A.], Systema historico-chronologicum ecclesiarum Slavonicarum, Traiecti 1652 s. 87; Źródła Dziej., XIV 393, 423; – Arch. Kurii Metrop. w Kr.: Wizytacje z depozytu kapituły krak. t. 1 s. 512, t. 3 s. 294, 298; Arch. Kurii Bisk. w L.: rkp. 96, s. 157; AGAD: Rachunki królewskie, t. 22 f. 45–6; – Informacja L. Szczuckiego.

Wacław Urban

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.